Päivän biisi: Kabuki Rocks - Biisi jonka nimestä meillä kahdella on erimielisyyksiä  Koska lohikäärme. Katsokaa musavideo ja palvokaa sitä mitä näette.

Tässä päivityksessä esittelemme Ryugan cosplayasun. Keväällä kun Ryugan puku vihdoin ja viimein valmistui, emme ehtineet kuvata sen valmistusprosessia tai kertoa asun teosta yhtään! Nyt kurkkaamme puvun sisään ja esittelemme materiaaleja ja tekniikoita joista asukokonaisuus on syntynyt.

Edetkäämme jaloista kohti päätä:

IMG_9806.jpg

Ryugan kengät on rakennettu todella tyylikkäiden Nokian saappaiden päälle (kirpparilta 10 euroa). Pohjakenkiä ei täytynyt muokata ollenkaan, eli niitä ei tarvinnut kaventaa tms. Beybladessa saappaat yltävät vähän kummallisesti vain puoleen sääreen, eivät polven alapuolelle. Emme halunneet pilata Nokialaisia nippaisemalla varsia katki, joten teoriassa nämä ovat vähän liian pitkävartiset kengät Ryugalle. Eikä Ryugan kengissä ole vetoketjuja, mutta jos haluaa jalanmyötäisen saappaan, vetoketju on lähes pakollinen että kengän saa jalkaan. Korkoakaan ei tarvitsisi olla noin paljon, mutta hyvännäköiset saappaat! Cosplayasuihin kenkien metsästäminen on toisinaan älyttömän vaikeaa! Netistä olisi helppo tilata ties millaisia kenkiä, mutta uusi kenkä on aivan liian kallis ostos roolipukukäyttöön. Siksi kengät cosplayasuihin etsitään kirpputoreilta. Hyvien saappaiden löytäminen halvalla saattaa osoittautua melko hankalaksi etenkin, jos ei halua varrestaan löysiä käytössä täysin möhnääntyneitä jalkineita - tästä syystä cossaajilla näkee toisinaan cosplayasuissaan ratsastussaappaita tai tyylikkäitä mustia pitkävartisia kumisaappaita: Näiden kenkien varret ovat jäykät ja tyköistuvat, ja nilkat suorat. Jos kenkään tulee shoecover (kengänpäällinen), pohjasaappaassa ei mieluitenkaan saisi olla näkyviä saumoja, muotoja tai koristeita. Ne painuvat coverin läpi näkyviin. Näiden lisäksi korko, kengänkärki ja pohja täytyvät olla samanmuotoiset kuin lähdekuvassa. Suomessa ei harrasteta japanilaisessa cosplayssa yleisempää tapaa, eli tavoitellaan hahmon kanssa samaa pituutta laittamalla jalkaan korkepohjaiset kengät. Lievää huvitusta herättää nähdä poikahahmoja esittäviä cossaajia kunnon tolppakorkokengät jalassaan. Vuodatuksen yhteenvetona: Vain 10 eurolla noin hyvät ja riittävän samannäköiset saappaat on lottovoitto, ja ei kannata nipottaa liikaa kenkien yksityiskohdista. Tyylikäs ja käytännöllinen kenkä näyttää hyvältä asussa kuin asussa vaikka korko olisi vähän väärä.

Päivin ompeluohjeisiin tulee shoecoverien teko. Samassa ohjeessa Päivi käy läpi myös saappaiden kavennuksen.

Ryugan kengät päällystettiin ruskealla puuvillatrikoolla. Hihnojen sisällä on kaksi kerrosta huopatukikangasta (Eurokangas). Hihnat on liimattu kuumaliimalla kiinni. Tikkaukset ovat vain koristeena. Ryugan kengät ovat kauneimmat koskaan tekemämme shoecoverit!

IMG_3144.jpg

Tekonahka on jänskä materiaali: Sitä on vaikea työstää ja silti tekonahkaa käytetään paljon cosplayasuissa. Moniin asuihin tekonahka ei meistä sovi, ja sitten on paljon sellaisia asuja, joissa nahkaa voisi olla mutta ei ole. Siis miksi reisitaskuhousut tehtäisiin nahasta, mutta pitkä ulkotakki satiinista? Ryugan asuun valitsimme joustavan himmeäkiiltoisen tekonahan kahdesta syystä: 1. Asu kiiltää profiilikuvassa sen verran, että puku voisi olla nahkaa ja 2. Nahka on pahisten materiaali. Sen lisäksi, että täytyy miettiä mistä materiaalista reisitaskuhousut nyt ihan oikeasti valmistettaisiin, cosplayssa täytyy myös miettiä materiaalien viestejä: Nahassa on kapinaa, satiini on juhlavaa, silkki yleellistä ja puuvilla käytännöllistä.

Tekonahka- ja nahkavaatteita varten täytyy valmistaa kunnon sovitusversiot vaatteista. Sovitusversioon kannattaa käyttää suurinpiirten nahan paksuista kangasta. Jos nahassa ompelee väärin, neulanjälkiä ei saa pois. Tästä syystä nahkavaatetta ei voi suurentaa tai muokata mielivaltaisesti. Kannattaa käyttää aikaa täydellisen sovitusversion luomiseen, sillä mitä vähemmän nahkavaatetta täytyy muokata, sitä helpompi se on valmistaa.

Nahan ja kaikkien "muovipintaisten" kankaiden ompelua varten kannattaa ostaa teflonpaininjalka. Jos ompelukoneeseesi ei ole tällaista myydä, voi ostaa paininjalanpohjaan laitettavan teflontarran tai teflonteippiä. Nahkaa varten tarvitaan myös nahkaneuloja. Nuppineulat voi korvata maalarinteipin paloilla (älä ompele teipin päältä!).

Aitoa nahkaa ei saa silittää! Tekonahkaa voi varovasti pienellä lämmöllä silittää, mutta varo ettei kangas rutistu tai sula. Jos tekonahkaan tulee kunnon ruttu, se myös on ja pysyy siinä. Tästä syystä saumat käsitellään päällitikkauksilla. Tikkaukset kääntävät saumavarat ja näin saumoista tulee siistit. Viimeistään tässä työvaiheessa tulee teflonpaininjalkaa ikävä. Päällitikkaukset elävöittävät vaatteita kauniisti ja tekevät niistä "aidomman/ammattimaisemman" näköisiä. Koska nahka ja tekonahka eivät ala purkumaan, vaatteisiin voi jättää raakareunoja näkymättömiin paikkoihin (alemmassa kuvassa vyötärökaitaleen ja vyönlenkkien sisäpuoli). 

Ryugan asun nahkahousut eivät ole jalanmyötäiset vaikka profiilikuvassa pöksyt melko tiukoilta näyttävätkin. Tämä johtuu siitä, että tiukat housut vain korostaisivat Satun naisellisia leveitä reisiä. Lahkeet jätetään vähän väljiksi jolloin jalat näyttävät tasapaksuilta. Lahkeisiin on ehtinyt kehittyä pysyviä ruttuja, jotka syntyvät kun lahkeet suljetaan saappaiden varsien sisään.

IMG_3139.jpg

Ryugan vyöllä roikkuu ruskea hihna, jossa on hänen laukaisijakotelonsa. Koska kotelo jää ahterin puolelle, sitä ei näy. Hihnan sisällä on haluttuun muotoon ja pituuteen leikattu vyö, joka on päällystetty samalla trikoolla kuin kengät. Aidossa vyössä oli kaivattua paksuutta ja jämäkkyyttä, miksi se päätyi hihnan sisään. Koteloa ei yleensä pidetä hihnassa, koska se jää omituiseksi möykyksi takin helman alle. Kun kotelon haluaa laittaa hihnaan, hihnan pää otetaan ulos housujen keskitakana olevasta vyönlenkistä. Kotelo pujotetaan hihnaan, silmukka takaisin vyönlenkkiin ja hakanen kiinni.

IMG_3151.jpg

Vyönsolki on aito metallinen vyönsolki, jonka päälle on keraamisesta massasta/askartelusavesta muotoiltu haluttu muoto. Vyö on päällystetty niin ikään samalla trikoolla kuin kengät. Trikoosta ommellaan tuollainen suppilo, jonka sisään vyö laitetaan. Ylä- ja alalaita ommellaan ompelukoneella ja näin kangas jää kiinni vyöhön. Koska nähtävästi animevöiden solkia harvemmin suunnitellaan tosielämässä toimiviksi, vyöt suljetaan keskitakaanta nauhanpätkillä. Vöitä cosplaykäyttöön löytää kirpputoreilta mielinmäärin.

IMG_9842.jpg

Ryugan liivi on vuoritettu mustalla tukevalla puuvillalla. Nauha liivin reunassa on kultaista spandexia. Valitsimme juuri tämän kankaan värin perusteella. Nauha sopii yhteen muiden kultaisten osien kanssa. Kovitimme spandexin tukikankaalla. Kuten näkyy, nauha on ommeltu käsin liivin sisäpuolelta. Liivi suljetaan tarranauhalla ja parilla nepparilla. Leikkaukset edessä ja takana parantavat vaatteen muotoa kantajansa päällä.

IMG_9840.jpg

Ryugan takki viitta on puvun ärsyttävin osa. Halusimme takkiin villakangasta, mutta jouduimme kiireessä tyytymään valkoiseen Mallorcaan (puuvilla elastaani), jonka silitimme täyteen tukikangasta. Takki rypistyy ja likaantuu todella helposti, ja sen silittäminen on ikuisuushomma. Ohut vuorikangas ei ole yhteistyöhaluinen. Näiden lisäksi takki on lähes yksityiskohdaton ja näyttää siksi masentavalta. Jonkinlaiset leikkaukset, vyö tai napit edessä olisivat olleet kivat...

IMG_3221.jpg

Takin keskitakana on halkio ja vielä ihan oikein tehty.

IMG_3231.jpg

Ryugan puvun kultaiset napit ovat kaikki päältä päin askartelusavea, mutta sisältö vaihtelee. Pienimmissä napeissa on nappeja sisällä, ja suurien nappien sisällä on pahvia. Kaikki napit liimataan kiinni. Mainittakoon, että aina kun takki pestään (eli lähes aina käytön jälkeen), napit pitää nyhtää irti ja liimata silityksen jälkeen takaisin. Harva cossiasun osa on näin huomionkipeä.

IMG_3148.jpg

Viittatakkisysteemi suljetaan edestä. Kaarevassa hihnassa(?) on neppari toisessa päässä. Vaikka vinonauhan perusominaisuus on kaareviin kulmiin taipuminen, noin tiukat mutkat tekivät tiukkaa. Vaikka takkia pidetään hartioilla pelkkänä viittana, erityistä ryhtiä siihen antaa pienet olkatoppaukset.

IMG_3223.jpg

Ryugan rannekoru on tummanpunaista aitoa nahkaa. Nahkapalojen välissä on verhoilutukikangasta. Koristenauha on worblaa. Koru suljetaan nepparilla.

IMG_9808.jpg

Jos jotakin on vuosien aikana cosplayssa oppinut, niin sen että vaatteisiin ja asusteisiin pitää päästä sisään ja ulos helposti. Kolmiulotteisessa todellisuudessa pukuihin pitää sijoittaa nippeleita ja nappeleita. Kaikkea ei voi liimata päälle vaikka animessa ratkaisut olisivatkin kirjaimellisesti saumattomia. Päivi on aina neuvonut, että hyvännäköinen cosplayasu on puolessa väliä profiilikuvaa ja teknisesti toimivaa vaatetta. Tekninen toimivuus on mm. käytettävyyttä.

K%C3%A4svarskotelo.jpg

Toisessa kädessä Ryugalla on lohikäärmekotelo, jossa hän säilyttää kiekkoansa. Kotelo on tehty levymäisestä finnfoamista, johon piirrettiin tarvittavat osat, leikattiin ne irti mattoveitsellä, hiottiin pinta tasaiseksi pehmeällä hiomapaperilla ja liimattiin yhteen haluttuun muotoon. Saumat ja terävät kulmat on helppo viimeistellä keraamisella massalla/askartelusavella. Kyseistä massaa voi kuivana hioa, jolloin lopputuloksesta tulee tasaisempaakin tasaisempi. Kotelon pinta on käsitelty Erikeeperin ja veden seoksella, ja viimeiseksi maalattu kultaisella askarteluspraymaalilla. Animessa kotelo toimii Ryugan ajatuksen voimalla ja aukeaa itsestään. Cosplayssa koteloon kuuluu ohut muovinen läpinäkyvä kansi (ei näy kuvissa, koska etsimme tällä hetkellä parempaa kantta), jonka voi sormella siirtää taakse, jotta kiekon saa nostettua kotelosta pois. Siksi kotelossa näkyy lovi ylälaidassa, koska jostakin sen muoviosan täytyy pois liukua. Kotelo pysyy kädessä ilman erillisiä hihnoja, juuri niin kuin profiilikuva näyttää. Ei yhtään pöllömpi muotoilun taidonnäyte.

Laukaisija.jpg

Ryugan laukaisija on tehty melkein samalla tavalla kuin kotelokin, eli finnfoamista. Varsi on puuta ja mukana on myös softista. Viimeistelyssä on käytetty keraamista massaa ja pinnoituksessa Erikeeperiä. Laukaisijan pohjassa on  kiekkopakkauksen mukana tullut lelulaukaisija, jonka avulla laukaisijan saa toimimaan oikeasti ja kiekon lähtemään liikkeelle. Emme tiedä onko sillä ihan oikeasti mitään väliä (pakkauksen mukaan on), mutta mikäli omistat paljon erilaisia kiekkoja ja laukaisijoita, niin muista tarkistaa osia valitessasi, että sinulla on oikealle pyörivä kiekko ja oikealle pyörittävä laukaisija - tai kuten Ryugan tapauksessa vasemalle pyörivän kiekon laukaisija. Onneksi vasemmalle pyöriviä kiekkoja on vain muutama kappale ja nämä kaikki ovat lohikäärmekiekkoja. Näiden kiekkojen laukaisijoissa on merkki L (left) ja oikealle pyörittävissä laukaisijoissa merkki on luonnollisesti R (right).

Pikaisen laskelman mukaan olemme tehneet 10 beybladelaukaisijaa kuluneiden cosplayvuosien aikana. Viimeisimpänä projektina Kyoya ja Nile saivat upouudet laukaisijat ja näistä on mukava nähdä, että kehitystä on tapahtunut sitten Ryugan laukaisijan valmistuksen. Laukaisijoissa on paljon kaiken maailman vipuja ja nappeja, mutta näitä emme ole koskaan nähneet tarpeellisiksi tehdä oikeasti toimiviksi, koska emme edes tiedä, mitä niistä kuuluisi tapahtua. Tärkeintä on, että kiekko lähtee matkaan. Kukaan ei välttämättä kiinnitä Beyblade cosplayasuun muuten mitään huomiota, mutta siinä vaiheessa kun kiekot lähtevät oikeasti liikkeelle laukaisijoista ja matsi käyntiin, oletkin tosi jännä tyyppi ja proppisi mielenkiintoinen.

Laukaisijoista on harvemmin olemassa isoja ja tarkkoja lähdekuvia, miksi ne valmistetaan animesta otettujen pysäytyskuvien pohjalta. Apuna toimivat kuvat kauppojen lelulaukaisijoista ja kuvat muiden hahmon laukaisijoista, joissa on samoja yksityiskohtia.

Otsaripa.jpg

Otsaripan tekeminen aloitettiin jo kauan ennen kuin worblasta oli mitään puhetta Suomessa. Tällöin laitoimme kapean muovisen hiuspannan mikroon ja kuumensimme sitä kunnes se suostui taipumaan pään muotoon. Muotoihin on käytetty softista ja keraamista massaa. Pinta on käsitelty tasaiseksi Erikeeperillä. Panta pysyy otsassa iholiiman avulla.

Proppeja ja muita kovia osia työstäessä kannattaa muistaa, että monet niistä tarvitsevat aikaa kuivumiseen. Erilaiset pinnoitteet ja maalaukset voivat olla useiden päivien projekteja, joissa itse työstämiseen käytetään huomattavasti lyhyempi aika kuin kuivattamiseen. Tästä syystä cosplayprojektit on hyvä aloittaa niistä osista, jotka vaativat eniten aikaa kuivumiseen. Tällaisia ovat mm. erilaiset painokuviot, kankaan värjäykset ja proppien pintojen käsittelyt. Hyvin aikataulutetussa projektissa ensin työstää kaikkia kuivumaan laitettavia osia ja sen aikana, kun ne kuivuvat, vaikka ompelee.

Dugga.jpg

Ryugan kampaus tehdään Satun omiin hiuksiin. Hiusten värjääminen on tarkkaa hommaa, koska punainen väri sotkeutuu helposti valkoiseen hiukseen. Lopputulos on valkopinkkipunainen sotku (meille on kerran aikaisemmin käynyt näin ja se kerta riitti). Valkoinen ja punainen hius eritellään värjäysvaiheessa tarkasti toisistansa. Väriä huuhdottaessa huuhdontasuunta on aina poispäin valkoisesta hiuksesta. Tähän ei pysty ilman apua ja siksi hiusten värjääminen ja huuhtelu ovat aina Päivin vastuulla.

IMG_2856.jpg

Hiukset saa pystyyn muotoiluvaahdolla, joka levitetään märkiin hiuksiin ja kuivataan hiustenkuivaajalla. Ilmava hius tupeerataan ja harjataan pehmeällä harjalla ylöspäin. Vahva hiuslakka viimeistelee lopputuloksen.

Ryugan cosplayasuun kuuluu tietynlainen meikki. Jos joku nyt ajattelee, etteivät pojat käytä meikkiä, niin meikkaamaton tyttö ei ole poika, vaan tyttö ilman meikkiä. Kaikella kunnioituksella Satua kohtaan, mutta Ryugan cosplay ei olisi niin hieno, jos Satu ei voisi maalata siihen itselleen vihaisia kulmakarvoja tai rajata muuten pyöreitä silmiään terävemmiksi. Cosplayssa tavoiteellaan yhdennäköisyyttä hahmon kanssa meikin avulla. Meikillä on hyvä myös ilmentää hahmon olemusta.

Ryugan meikkiin liittyen meillä on tarina Ranskan Japan Exposta: Satu lähti aamulla etsimään ruokaa kapungista ennen messualueelle lähtöä. Hänellä oli Ryugan meikki, piilolinssit ja hiukset laitettuina, mutta tavalliset rennon näköiset vaatteet. Satun kävellessä kadulla takaa lähestyi auto, jonka ikkunasta joku ranskalainen mies huusi Satulle jotakin. Satu kääntyi katsomaan ja kun kuski huomasi millaiselta Satun naama näytti, hän silminnähden järkyttyi, painoi kaasua ja ajoi salamannopeasti tiehensä. Ryuga hahmona näyttää niin synkältä ja pelottavalta, että kaikki tahtovat juosta karkuun hänet nähdessään. Tämän huomioiden meikin voisi sanoa onnistuneen.

Satun kulkiessa takaisin hänen peräänsä juoksi joku toinen ranskalainen mies. Satu kääntyi ympäri varautuneena siihen, että tämäkin henkilö säikähtää. Nuori ranskalainen mies selitti heikolla englannilla olevansa menossa Japan Expoon ja hän ei muista, mistä sinne pääsee. Nähdessään Satun hän oli päätellyt Satun meikistä tämän olevan cosplayaaja ja tietävän, minne pitää kävellä päästäkseen messualueelle. Meikistä oli siis jotain hyötyäkin.


- Satukeisari ja Päivikäärme