Hyvää huomenta! Tänään on 26. päivä torstai. Kello on 11:00 Japanissa, ja 4:00 Suomessa. Lomaamme on jäljellä enää alle viikko! Paluulento on 30. päivä maanantaina, ja se aiheuttaa pienoista ahdistusta. Täällä on niin kivaa ja todella paljon nähtävää <3. Tuskin tulemme pääsemään Japaniin ihan heti uudestaan, mutta jos jäisimme, tämä ei enää olisi erityistä. Parempi palata, sillä Suomessa odottaa paljon oikeasti tärkeitä asioita, kuten perhe ja ystävät. Japanista jää hyviä muistoja, jotka lämmittävät meitä ikävinä hetkinä.

Ja Päivi on ostanut paljon kankaita Von Aidainderille. Pitää palata Suomeen, tehdä niistä tuotteita ja myydä Suomessa, koska täällä ne eivät olisi niin erityisiä 0_o.

19. ja 20. päivä torstaina ja perjantaina harrastimme kulttuuria, kun menimme vierailemaan paikallisissa museoissa.

Kaikki alkoi siitä, kun näimme asemalla mainoksen näyttelystä. Mainoksessa oli mm. samurai haarniskoja, mikä herätti mielenkiintomme. Onnistuimme selvittämään missä ja milloin näyttely on, ja 19. päivä alkoi matkamme kohti Tokion kansallismuseota. Matka ei ollut pitkä, sillä kansallismuseo on yhden junapysäkin (2 min) päässä Nipporista Uguisudanissa. Sinne olisi voinut kävellä, mutta eksymistä välttääksemme menimme junalla. Jahka poistuu asemalta oikeista porteista, opasteet odottavat heti tien vieressä ja ohjaavat museolle. Sää oli kirkas ja lämmin. Mainittakoon, että myös iso Ueno-puisto sijaitsee museon kyljessä. Emme vierailleet puistossa, koska on talvi ja puistot ovat vähän ankeita tällöin :´D.

Tokion kansallismuseossa saa kulumaan monta tuntia. Jos aikoo vierailla kaikissa alueen museoissa, kannattaa olla paikalla heti kun ovet aukevat. Paikka ja sen näyttelyt eivät olleet erityisen mielenkiintoisia, mutta ne olivat isoja! Museossa saa valokuvata, mutta osassa esineitä on kuvauskielto. Erikoisnäyttelyitä ei saa kuvata ollenkaan. Mainoksen erikoisnäyttely ei ihan vastannut odotuksiamme. Samurai haarniskoja oli näytillä vain kolme – kirjoituksia/kääröjä/kuvituksia ainakin 30 ´^^. Paikalla oli melkoisesti ihmisiä (keski-ikä 50 vuotta), miksi osaa tavaroista oli todella vaikea mahtua katsomaan.

20. päivä palasimme kansallismuseon tuntumaan. Muutaman askeleen päässä sijaitsee Tokion luonnontieteellinen museo. Museota on vaikea missata: Ulkona on valtava hyppäävä valas! Meidän lisäksi näyttelyitä oli katsomassa yksi jos toinenkin kouluryhmä esikouluikäisistä aina lukiolaisiin. Sää oli pilvinen ja kylmä, ja pientä lumihippua leijui taivaalta.

Luonnontieteellinen museo esittelee biologiaa ja keksintöjä. Luonnontiedettä on keksintöjä huomattavasti enemmän: Näyttelyissä on täytettynä koko eläinkunta ja vähintään yhtä paljon luurankoja. Erityisen hieno on dinosaurusten luurankoja esittelevä näyttely. Täytetyt eläimet sen sijaan ovat todella tylsästi kaikki yhdessä kasassa. Osasta näki, että eläin on ollut täytettynä jo pienen ikuisuuden. Helsingissä sijaitseva luonnontieteellinen museo päihittää Tokion museon 6-0 näytteillelaitossa.

24. päivi lähdimme Kandaan. Tokion kansallismuseossa näimme mainoksen näyttelystä, jonka aiheena on Japanin perinneteatteri. Paljon bunrakua, nohta ja ennen kaikkea: Kabukia! Näyttely oli Mitsui Memorial Museossa Tokiossa. Kandan asemalta (about 10 min Nipporista) suurin piirtein suoraa tietä löysimme perille. Museo sijaitsee korkean tornitalon juurella. Tornitalot ovat myönnettävästi mainio maamerkki. Päivä oli tuulinen ja siksi todella kylmä, vaikka muuten ilma oli kirkas. Näyttelyssä ei saanut valokuvata. Samapa, tuo sillä se ei vastannut odotuksiamme. Esillä oli vähän rekvisiittaa ja kabukista lähes pelkästään kuvia. Jos ei tiedä mitään kabukista, voisi luulla kyseessä olevan tapa piirtää, ei japanilaisen teatterin muoto. Puvut olivat 95 % kimonoja. Oli todella masentavaa kiertää näyttelyä muistikirja kädessä ja mittanauha kaulassa valmiina tekemään merkintöjä, kun ei ollut mitään mistä tehdä merkintöjä. Ainoa hyvä puoli reissussa oli se, että Päivi löysi museokaupasta haluamansa pienen muistilehtiön.

Olemme yrittäneet löytää tietoa kabukiteattereissa käytettävistä asuista. Kirjat ovat japaniksi, ja kuvituksesta päätellen ne eivät ole riittävän havainnollisia Päivin makuun. Näyttelyissä on ollut vain kimonoja. Mitsuin jälkeen päätimme, ettemme maksa enää yhdestäkään miekanterästä tai astiasta. Mainokset lupaavat jotain paljon hienompaa ja monipuolisempaa kuin mitä museoista sitten löytyy. Mikäli suoritat lyhyen visiitin Tokion alueelle ja mietit, minne kannattaa suunnata, niin emme suosittele museoita ellet ole aivan varma halustasi vierailla jossakin tietyssä näyttelyssä. Kyllähän museoista kaikkea löytyy, mutta henkilökohtaisesti koemme että mikäli jätät museot väliin, et menetä paljoa.

Pää pystyy ja kohti uusia seikkailuja! Tänään menemme jälleen kerran Nipporin kangaskaupunkiin valitsemaan kankaita tuleviin cosplayasuihin, ja illalla Shinjukuun ^_^.