IMG_7139.jpg

Yukicon järjestettiin neljännen kerran 18.-19.2.2017 Helsingissä. Tiloina toimi viime vuodesta tuttu Kokoustamo, joka sijaisee Messukeskuksessa, joka sijaitsee kaikkien junalla matkustavien riemuksi heti Pasilan aseman vieressä. Me kävimme Yukiconissa viimeksi vuonna 2015. Tänä vuonna emme menneet Yukiin cossaamaan, vaan pitämään selviytymispeliä.

IMG_7108.jpg

Olemme muutaman vuoden ajan olleet mukana kummitustalo -toiminnassa. Alunperin kummitustalot ovat olleet Katsudoconin ja Kosuconin (sama pääjärjestäjä) oma erikoisuus, jollaisia ei ole muissa coneissa nähty. Koska ideoita ja halua järjestää kummitustaloja oli enemmän kuin Kosuconeja, aloimme pitämään niitä myös muissa coneissa ensin Kosuconin markkinoinnin vuoksi ja sitten ihan vain huvin vuoksi. Pelkkä coneissa hengailu on meidän kohdalla käynyt tylsäksi, miksi olemme nykyään halukkaita järjestämään coneihin ohjelmaa. Haluamme tarjota kaikille kävijöille hyvää ja uudenlaista viihdettä, sellaista joka kestää mieluitenkin koko viikonlopun ajan eikä pelkästään tunnin luennon verran. Winter Nekoconissa huomasimme, ettei pelkkä kummittelu kuitenkaan viihdytä kaikkia. He, ketkä eivät säiky, tarvitsevat lisää haastetta. Tästä lähdimme kehittämään escape the room (pakene huoneesta) -pelin ja kummitustalon yhdistelmää.

IMG_7064.jpg

Escape the room on ongelmanratkaisupeli, jota voi pelata esim. netissä ja konsoleilla, ja myös ihan oikeassa elämässä. Pelissä on usein tarkoituksena löytää esineitä ja vihjeitä, ja ratkaista arvoituksia, ja nämä kuljettavat sinua eteenpäin. Oikean elämän peliversiossa sinulla on yleensä esim. yksi tunti aikaa selvittää itsesi ulos lukitusta huoneesta/ratkaista huoneeseen liittyvä mysteeri. Escape the roomissa pitää käyttää aivojaan, ja tämä antaa haastetta heille, ketkä suhtautuvat kummitustaloon liian rationaalisesti. Mainittakoon, että alunperin meidän piti lisätä kummitustaloon haastetta tekemällä siitä "piilottele hirviöitä" -peli, mutta vuoden aikana escape the room änkesi mukaan suunnitelmaan.

IMG_7127.jpg

Yukiconin selviytymispeli sai alkunsa siitä, kun yksi kummituksistamme kertoi Yukicon 2017 teeman olevan selviytyminen. Päätimme, että uusi talo tekee ensi-iltansa siellä koska se sopii aiheeseen niin hyvin. Koska tämä oli ensimmäinen selviytymispelimme, teimme siitä melko varman ja helpon.

SanttuPajukanta1.jpg

Photo: Santtu Pajukanta

Yukiconin selviytymispeli koostui kahdesta huoneesta. Ensimmäinen huone oli tehtävänratkaisuhuone ja toinen huone perinteinen kummitustalo täynnä zombeja. 1. huoneessa pelaajalla/pelaajilla oli 15 minuuttia aikaa koota vihjeitä ja löytää avain ulos huoneesta. Tämän jälkeen heillä oli 15 minuuttia aikaa selvitä zombeja kuhisevan sokkelon lävitse vasta-aineen luokse. Molemmissa huoneissa täytyi havainnoida ympäristöään tarkasti ja toimia kylmähermoisesti. Zombeja pystyi välttelemään mm. piiloutumalla ja "huijaamalla" heitä. Huoneissa oli myös ns. hämyreitä, eli tehtäviä ja asioita, jotka yrittävät viedä pelaajan huomion väärille raiteille ja saada nämä tuhlaamaan aikaansa. Emme kerro pelin tarkkoja yksityiskohtia. Ne täytyy tulla kokemaan itse!

Nyymix2.jpg

Aki ja Anna Yukiconin avajaissa. Photo: Nyymix

Selviytymispelin taustatarina oli helppo klisee: Vaarallinen ihmisiä zombeiksi muuttava virus on päässyt pakenemaan ja pelaajan tehtävä on löytää vasta-aine laboratoriosta ennen kuin on liian myöhäistä. Pelaajia auttavat laboratorion työntekijä ja hömelö animenörtti Anna Virus, ja tämän kävelevä tietokone ja assistentti pupuandroidi Aki Habara. Aki oli myös selviytymispelin maskotti. Kummitustalon maskotit ovat aina olleet "eläintyttöjä" (Minmin oli kettu ja Fubuki kissa), miksi myös Aki sai pupunkorvat päähänsä. Jos jotakuta kiinnossa, niin tulevien talojen maskotit ovat hiiri ja karhu. Päivi ottaa kunnian Akin nimestä, suunnittelusta ja toteutuksesta. Aki on nimetty Tokion alueen mukaan.

Punapanda.jpg

Ja Aki ja Anna Yukiconin päättäjäisissä. Annalla on selvästi ollut rankka viikoloppu. Ilmapallokummituksen selviytymispeliimme sponsoroi meille tuntemattomista syistä Yukicon. Nimesimme sen Jaskaksi. Photo: Punapanda

Satu on päävastuussa mörköluoliemme suunnittelusta ja niiden tarjoamisesta coneihin. Tästä syystä Satu esittää usein maskottia, koska hän on parhaiten perillä siitä, miten pelin kuuluisi toimia. Käytännön toteutus tapahtuu koko joukkomme voimin. Pimeässä talossa pelaaja näki Aki Habaran helposti koko ajan tämän asussa olevien valojen vuoksi. Vilkku päälaella on paras juttu ikinä! 

IMG_7049.jpg

Perjantaina 17.2 raahustimme matkatavaroidemme alle litistyneinä kohti Messukeskusta. Työvoimaetujen kanssa oli ollut vähän kädenvääntöä yms. mutta lopulta olimme päässeet kaikkia osapuolia tyydyttäviin ratkaisuihin. Työvoimassamme on se hankalaa, että meitä tulee paikalle noin kymmenen henkilöä ja kaikille pitäisi saada ohjelmanpitäjän edut, miksi ymmärrän hyvin tilanteen olevan aika poikkeuksellinen normaaliin 1-2 ohjelmanpitäjään verrattuna. Tavoitteemme on kuitenkin tehdä työtä etujemme eteen, eli siis kokoamme ja puramme pelin itse ja pyöritämme sitä aamusta iltaan.

Kun saavuimme pelihuoneelle, zombeja oli jo paikalla ruhtinaallisesti ja taloa päästiin kokoamaan. Pahvilaatikoita oli varattu meille kuitenkin liian vähäsen. Pöytiä sen sijaan saimme käyttöömme paljon :)! Vielä senkin jälkeen, kun olimme tyhjentäneet Messukeskuksen oman pahvinkeräyslaatikon (kiitos tästä messukeskuksen omalle sympaattiselle työntekijälle, kuka auttoi pahvin keräämisessä, vaikka toiveemme saada viedä kaikki talon pahviroskat mukanamme yhteen huoneeseen saattoikin kuulostaa oudolta), käytävät huusivat materiaalia. Kyllä, kummitustaloon menee älyttömästi pahvilaatikoita ja jätesäkkejä. Lopulta ratkaisimme materiaalipulan kääntämällä pöytiä kenoon niin, että saimme ne mahdollisimman korkeiksi. Seuraava ongelma ilmeni valojen kanssa. Jostakin syystä huonetta ei saanut kokonaan pimeäksi 0_o. Jätimme valoasian Yukiconin ratkaistavaksi, ja lauantaina aamulla valot saatiin sammumaan. Hyvä, sillä muuten Päivi olisi etsinyt tikkaat ja yksitellen ottanut kaikki pienet hehkulamput pois katosta. Huone muuttui pelitilaksi hyvässä vaiheessa iltaa ja pääsimme ajoissa nukkumaan. Yukicon ei kyennyt järjestämään meille majoitusta, mutta onneksi pääsimme yhden kummituksen nurkkiin kummittelemaan. 

IMG_7051.jpg

Ette voi uskoa, miten karmivaksi tämä kaikki muuttuu kun valot menevät pois päältä.

Lauantaina aamulla vastassa oli lisää kivoja yllätyksiä: Messukeskuksen palotarkastaja oli sitä mieltä, että pelitilamme on surmanloukku. Siihen ei paljoa auttaneet selitykset siitä, miten olemme pelanneet vastaavissa olosuhteissa monta kertaa ilman loukkaantumisia tai tulipaloja. Talo on valmis, kaikilla on puvut ja meikit päällä, olemme jokainen raahanneet itsemme ja tavaramme Helsinkiin asti, ja käyttäneet aikaa ja vaivaa talon suunnitteluun... Kaikki tämä turhaan?! Menimme avajaisiin mainostamaan selviytymispeliä vaikka emme olleet 100 % varmoja saammeko edes pitää huonettamme. Lopulta useiden lupausten ja vannomisten jälkeen saimme pitää hökkelikylämme (mutta vain tämän kerran!) ja pelit pääsivät alkamaan ajallaan. Saimme vaahtosammuttimen huoneeseen. Onneksi kukaan ei yrittänyt käyttää sitä pelin aikana. Jatkoa varten tutustumme tarkemmin paloturvallisuusvaatimuksiin ja pyrimme vaihtamaan rakennusmateriaalit sellaisiksi, että tarkastajakin niistä tykkää. Nyt emme osanneet edes ajatella koko asiaa, koska muissa coneissa vastaavat rakennelmat ovat menneet palotarkastuksista lävitse.

IMG_7104.jpg

Yukiconin selviytymispeliin ei voinut jonottaa. Sinne piti hakea peliaika infosta. Lauantaina jaettiin 11 peliaikaa (loppuivat heti avajaisten jälkeen) ja sunnuntaina 8 peliaikaa (loppuivat viidessä minuutissa). Näiden lisäksi pelattiin muutama ylimääräinen peli. Peliin sai tulla 1-4 hengen ryhmissä. Koko viikonlopun ajan keräsimme tietoa tulevia selviytymispelejä varten. Kiitos Yukiconin seuraava seikkailu tulee olemaan entistä ehompi - ja pelottavampi! Siis:

- Olemme tulossa muihinkin coneihin ja pelimme idea säilyy samanlaisena, vaikka teemaa muuttuu. Jos olet siis jo käynyt pelaamassa Yukiconissa ja mietit kannattaako tulla uudestaan toisessa conissa, niin olet tervetullut, mutta uusi peli ei poikkea juuri edellisestä.

- Yukiconissa tekemiemme havaintojen perusteella peliaikoja voi kiristää ja näin ollen useampi ryhmä saadaan pelaamaan päivän aikana.

- Kehitämme peliaikasysteemiämme. Aikoja jaetaan aamupäivälle, jonka jälkeen pidämme ruokatauon, jonka aikana alkaa iltapäivän aikojen jako. Näin ei tarvitse olla heti aamusta jonottamassa aikaa, vaan sitä ehtii myöhemminkin.

IMG_7082.jpg

Seuraavaa kertaa silmällä pitäen haluamme muistuttaa:

- Peli on oikeasti pelottava. Ajatuksen tasolla se ei ole, mutta pelitilanteessa KYLLÄ. Pelitilassa soi ahdistava musiikki, siellä on pimeää ja sinua säikytellään. Tästä syystä peliä ei suositella kovin nuorille tai herkästi säikkyville.

- Jos pelistä poistuu, ei voi enää palata takaisin. Käytä oma peliaikasi fiksusti, koska kaikki eivät ehdi saada itselleen peliaikaa, vaikka sellaisen kovasti haluaisivatkin. Kaikki peliin tulijat tehdään tietoisiksi siitä, että kauhua on luvassa - silti Yukiconissa harmillisen moni halusi luovuttaa pelästyttyään kunnolla ensimmäisen kerran. Pelatkaa kunnolla ja rohkeasti loppuun, koska teidän peliajan takia joku toinen halukas ei päässyt pelaamaan. Koko kummitustalon väki kuulee ja näkee pelaajat (seinillä on silmät ja korvat - ja joskus myös kädet) ja tekee tulkintoja siitä, miten lähellä hermoromahdusta olette. Toisin sanottuna jos joku huutoitkee aina zombien nähdessään, niin tulkitsemme tämän siten, ettei häntä kannata kauheasti säikytellä. Tunnistamme kyllä pahasti pois tolaltaan menevät pelaajat. Muuten vain pelokkaat pelaajat pääsevät pelissä alkuun maskotin kanssa kulkemalla (maskotissa roikkuminen on merkki siitä, että pelaajaa ei saa kauheasti myllyttää).

- Toisin kuin kummitustalossa, selviytymispelissä ei pysty etenemään pelkällä sekoilulla. Huoneissa on pakko vakavoitua pelamaan vaikka kuinka ahdistaisi tai menisi usko omiin kykyihin. Onhan siellä aina maskotti apuna, vaikka itse asiassa vain yksi pelaaja kysyi maskotilta apua. Jatkoa varten kannattaa huomioida, ettei maskotti höpise ikinä turhia. Pelitilanne on täysin lavastettu ja hallinnassa. Pelistä tekee erityisen juuri sen herättämät tunteet (ns. turvallinen kauhu). Yukiconin pelitilassa oli kylmä, mutta silti monet pelaajat hikoilivat pelistä päästyään.

- Peliin pitää saapua ajoissa, koska jos olet viisi minuuttia myöhässä, menetät peliajan.

- Valitettavasti emme voi ottaa vastaan pelaajia, keillä on isot tai hankalan muotoiset asut. Myös aisteja rajoittavat puvut ovat siinä ja siinä. Pelissä täytyy mm. pystyä kumartumaan, liikkumaan tarpeen tullen äkkiä ja menemään piiloon pieneen tilaan. Pelitila on ahdas ja pimeä. Mikäli sinulla on iso asu, voit pyytää peliaikaa joko heti aamuun tai myöhään iltaan, niin et pue vielä asua/olet jo ottanut asun pois. Muista vedota tähän syyhyn aikaa noutaessa.

Jos ehdottomasti haluat tulla pelaamaan, mutta et ehdi saada peliaikaa, kannattaa käydä antamassa puhelinnumero talon maskotille. Heti jos vapaata aikaa löytyy, maskotti soittaa sinulle ja silloin voi päästä pelaamaan. Jos haluatte pelaamaan ryhmänä, pidä ryhmän jäsenet koko ajan lähellä. Suosittelemme tätä vain silloin, jos on oikeasti halukas pelaamaan, pysyy conalueella ja pitää puhelimensa auki. Toinen keino on odottaa huoneen läheisyydessä, sillä joskus aikaa löytyessä käymme huutamassa, että nyt on vapaita aikoja.

Suuri kiitos pelimme zombie armeijalle <3. Kummituksemme ovat ihailtavan motivoitunutta ja taitavaa sakkia, keiden kanssa on ilo pelotella conikävijöiltä pissat housuun. Mörköjemme kaikenlainen fyysinen ja verbaalinen satuttaminen ovat kiellettyjä nyt ja aina. He eivät satuta teitä, joten älkää antako mitään syitä pelätä teidän aikovan käyttää väkivaltaa heitä kohtaan. Yukiconissa joku puhui pelin aikana tarpeesta aseistautua. Ei, teidän ei tarvitse aseistautua ketään vastaan millään tavalla turvallisessa peliympäristössä. Yrittäkää myös jatkossa olla rikkomatta irtaimistoamme, koska Yukiconista kaikki tavarat eivät tulleet ehjänä kotiin.

C5B34-WW8AAsuQn.jpg

Ja tähän loppuun jotakin söpöä ja pehmeää kaiken kauhun vastapainoksi: Koska riippuvuutemme koskien Amusen uusia kissapehmoleluja vain pahenee, toimme Yukiconista pienen kissun Puni Punin seuraksi. Sen nimi on Uuniomena.

IMG_7130.jpg

IMG_7133.jpg

Kuulimme Yukiconissa monta kertaa sellaisia lauseita kuin "minä en uskalla/olen liian tyhmä tähän peliin yms.", mutta silti lähes kaikki ryhmät onnistuivat selviytymään tehtävistä ja löytämään vastalääkkeen. Kyllä te pystytte siihen! Tervetuloa pelaamaan selviytymispelejä!

 

- Satu & Päivi