Päivän biisi: Manuel - Gas Gas Gas

Do you like my car? Tykkäätkö autostani?

Viidettä kertaa järjestetty anime- ja videopeliaiheinen tapahtuma Yukicon oli pari viikkoa sitten Pasilassa Kokoustamon tiloissa. Jos mietitte missä Kokoustamo sijaitsee, niin Messukeskuksen kyljessä. Kokoustamo on junalla saapuville ihanteellinen tapahtumapaikka, koska asemalta on vain noin 100 m ulko-oville. Paikalla oli myös me ja meidän cosplayryhmämme. Viimeksi kävimme Yukiconissa 2017 ja silloin pidimme siellä selviytymispeliä.

Lauantaina paikalle driftasi kolmikko animesta Initial D. Päivi oli pukeutunut tarinan päähenkilöksi Takumiksi, Satu Takumin parhaaksi kaveriksi Itsukiksi ja ystävämme, kuka conitti kanssamme koko viikonlopun, oli Takumiin ihastunut tyttö Natsuki. Toive cosplayryhmästä heitettiin ilmoille syksyllä 2017, joten aikaa katsoa animea, valita cosplayasuja ja miettiä roolijakoa ryhmän jäsenten kesken oli riittävästi. Joulukuussa päätimme Takumin ja Itsukin esiintyvän Yukiconissa heidän bensa-aseman työasuissa, koska pelkäsimme näyttävämme liian tavanomaisilta pelkissä farkuissa ja T-paidoissa - ja bensa-aseman työasut ovat sen verran söötit, että kyllä ne hakkaavat käyttövaatteet milloin vain. Ystävämme hoiti oman cosplayasunsa. Takumin ja Itsukin asujen ompelu otti pari viikkoa ja molemmista asuista tulee tänne blogiin esittely, jonka yhteydessä kerromme sitten enemmän sarjasta ja hahmoista, sekä pukujen teosta.

Lauantaiaamuna könysimme junaan tukat ja meikit laitettuina ja cossit pukupusseissa mukana. Könytä on ihan oikea sana, koska mukanamme oli, pukupussien lisäksi, peräti kolme vetolaukkua ja yksi putkikassi. Satu päätti tyhjentää puolet kämppää Yukiconin kirpputorille ja oli survonut niin paljon kirppistavaraa mukaan kuin vain mahdollista. Muistutuksena nykyään asumme Kouvolassa noin 1 h 15 min junamatkan päässä Helsingistä. Muuton aikana omaa omaisuuttaan tuli karsineeksi melko rankalla kädellä, ja iso pino vaatteita, asusteita ja tavaroita joutui kirppispinoon. Yukiconissa ensimmäinen hommamme olikin käydä tyhjentämässä laukut kirpputorille ja vasta sitten lähdimme pukuhuoneeseen vaihtamaan cossit päälle. Emme olleet varanneet lauantaille mitään erityistä ohjelmaa, koska halusimme ryhmäillä kolmestaan kaikessa rauhassa. Kyllähän siinä ehti hyvin kiertämään kaikki myyntipaikat, ottamaan valokuvia ja syömään välipalaa. Kauheasti mielenkiintoa eivät cossimme ihmisissä herättäneet. Monet Yukiconin kävijöistä vaikuttivat todella nuorilta, joten ehkä 90-luvun autoilusarja ei ole heille kovin tuttu :´D.

Lauantain photoshoot kuvat! Kuvataan lisää kesällä, kun on lämmintä ja saamme jostakin huoltoaseman taustalle. Takumin legendaarinen Toyota onkin jo hoidossa. Kai pikkuauton voi jotenkin photoshopilla saada näyttämään oikealta autolta? Edes sumeana kuvan taustalle? Yukicon 2018 teema oli Magic Kingdom - maaginen valtakunta. Meidän asujen teema näyttäisi kylläkin olevan tylsä arkirealismi.

Itsuki Takeuchi

Takumi Fujiwara

Natsuki Mogi ja Takumi

Yukiconiin ei kuulu lattiamajoitusta, miksi vietimme yön läheisessä hotellissa. Kävimme iltapäivällä kirjautumassa sisään ja jättämässä tavaramme sinne. Päivi tiesi missä hotelli on (hän on yöpynyt siellä kerran aikaisemmin), mutta perille löytäminen meni vähän niin ja jäi, ja lopulta missasimme cossikisat melkein kokonaan. Näimme kyllä palkintojenjaon. Muista ohjelmanumeroista emme oikeastaan olleet kiinnostuneita, koska Yukicon on kuitenkin pääsääntöisesti keskittynyt peleihin ja me emme pelaa pelejä. Miksi sitten olimme Yukiconissa, niin ystävämme halusi kovasti tulla, joten päätimme mennä porukalla.

Lauantain lähestyessä loppua driftasimme sohjossa takaisin hotellille makaamaan pehmeille hotellin sängyille, syömään makeisia ja katsomaan telkkaria. Majoitumme usein lattiamajoituksissa, miksi hotelli oli luksusta meille. Parasta tässä majoituksessa oli se, että huone maksoi meille vain yhden lisävuoteen verran, eli 20 euroa! Meillä oli majoituslahjakortti ^^.

Sunnuntaina aamiaisen kautta valmistautumaan uuteen päivään. Sunnuntaille olimme varanneet miittitilan Street Fashion Finlandin miittiä varten. Asumme olivat sen mukaiset, eli katumuotia. Auringon paistaessa kirkkaalta taivaalta oli mukava kävellä takaisin Kokoustamolle ja etsiytyä maagiseen 3. kerrokseen, missä myös miittitilat sijaitsivat. Itse miitistä kannattaa lukea enemmän Street Fashion Finlandin blogista. Artikkeli sisältää miittikuulumisten lisäksi runsaasti asukuvia ja valokuvia conista.

Satu

Päivi

Jalan vieressä näkyy reppu, joka on samaa kangasta housunlahkeiden kanssa. Molemmat on Päivin valmistamia. Parempia kuvia housuista löytää TÄSTÄ artikkelista.

Miitin jälkeen Satu riensi hakemaan myymättä jääneet kirpputoritavaransa ja aloimme valmistautua poistumiseen Yukiconista. Selvisi, että juna, jolla ajattelimme palata Kouvolaan, oli loppuunmyyty. Onneksi con-alue ei ollut vielä menossa kiinni, joten saatoimme vaihtaa vaatteet ja pakata laukut kunnolla ja rauhassa ennen kuin driftasimme asemalle ja seuraavaan Kouvolaan vievään junaan. Kotona Kouvolassa yritimme ostaa junalipun ystävällemme, jotta hän pääsisi yöksi kotiin ja maanantaina kouluun - jälleen kerran juna oli loppuunmyyty. Hänen osalta Yukicon reissu virahti vielä maanantain mittaiseksi ^^`. Nyt on hyvä hetki viisastella, että kannattaisi ostaa junaliput ajoissa, mutta tällä kertaa ei ollut niin kiire minnekään, ettei olisi voinnut odottaa seuraavaa junaa tai seuraavaan päivään.

Kissaperhe kasvoi valkoisen kissakukkaron ja mustan pienen kissan verran. Siinä ovat Noppa, Mussu (eli Uuniomena), Herra Pumpuli, Puni Puni ja uusi musta kissa Sukeroku. Siinä on myös veikeä kangas, jonka Päivi osti Kouvolan Eurokankaasta <3.

Kuluneen viikon pakkasissa kärvistelyn jälkeen olemme olleet ihan tyytyväisiä, ettei Yukiconissa ollut kovin kylmä. Meidän seuraava con taitaakin olla Hypecon. Sitä ennen olemme harkinneet vierailua tapahtumaan Tampere Kuplii.